Saturday 13 April 2013

Satu Demi Satu

Assalamualaikum w.b.t.



Kereta, alat pengangkutan yang sangat digilai terutama golongan lelaki. Begitu juga aku. Namun, sayangnya aku hanya mampu berangan-angan kerana masih belum mampu memiliki. Mujur abah tidak kisah dengan gelagatku yang gila-gila terhadap kereta. Pada kali ini, abah hanya mempelawa singgah ke kedai aksesori kereta di Kluang. Aku hampir-hampir terlajak sewaktu hendak pulang ke rumah. Namun, sebagai anak, peluang ini tidak dilepaskan. Sudah lama rupanya abah tidak membetulkan kereta walaupun telah diservis sebulan lalu. Abah mencadangkan kepada mekanik supaya menggantikan pelindung tingkap. Harganya murah, sekitar RM40. Abah meneliti satu persatu aksesori yang dijual di kedai itu. Tiba-tiba, abah mula bertanya tentang penggera kereta. Kereta bapaku itu sememangnya sudah lama tidak berpenggera. Aku bersetuju dengan cadangan bapaku. Tatkala itu aku terfikir seketika, mesti banyak belanja. Mekanik kedai sememangnya bersungguh-sungguh menyuruh abah memasang penggera. Aku hanya mengangguk. Makin bertambah kerja mekanik itu. Setelah pemasangan pelindung tingkap, mekanik tersebut mula memasang penggera. Selepas siap memasang penggera bapaku mula tertarik dengan lampu brek yang digantung pada rak. Aku meminta mekanik untuk memeriksa pengelap cermin kereta yang mempunyai sedikit masalah. Aku memberitahu abah bahawa lampu tersebut tidak perlu dipasang kerana lampu brek belakang masih berfungsi dengan baik. Selain itu, pemasangan lampu itu hanya akan membazir wang dan tenaga kerana kebanyakan orang hanya memasang lampu tersebut untuk bergaya. Abah mengiyakan pendapatku sahaja. Aku tersenyum  seketika, kerana memikirkan apa yang berlaku tidak seperti yang dirancang. Kos kesemua sekali berjumlah hampir RM600. Mujur abah mempunyai wang yang cukup. Selepas ini, sekiranya hendak berbelanja, setiap perkara perlu dirancang dengan betul supaya dapat berbelanja dengan lebih sistematik. Hal ini bagi mengelakkan pembaziran atau berbelanja di luar kadar perbelanjaan.

No comments:

Post a Comment