Friday 12 April 2013

Kisah di balik 'Tayar Besi'

Assalamualaikum w.b.t



Aku melihat gelagat sesetengah penumpang keretapi sewaktu pulang ke Kulai, Johor. Mereka kelihatan sibuk dengan aktiviti masing-masing. Ada antara mereka bersembang, mendengar muzik mahupun duduk termenung menunggu kelibat kereta api tiba di stesen. Aku telah berjumpa empat orang rakanku di stesen berikut. Aku sendiri tidak menyangka mereka juga masih memilih untuk menaiki kereta api untuk pulang ke kampung halaman. Masih lagi kuingat salah seorang dari mereka bertanya, "Naik kereta api juga?" Aku hanya mengangguk. Bukan selalu aku menggunakan pengangkutan ini. Mereka sememangnya gemar menggunakan perkhidmatan ini kerana tidak perlu berjalan-jalan mencari stesen bas atau perlu ke kaunter beberapa kali untuk mendapatkan tiket. Bagi aku, penggunaan kereta api ini masih releven dan memudahkan pengguna untuk bergerak. Walaupun memakan masa yang lama. namun di sebalik penggunaan kereta api ini, aku dapat melihat kawasan hutan, kebun dan juga kawasan pekan. Perkhidmatan ini sebenarnya banyak memberi nostalgia kepadaku kerana sewaktu menetap di Negeri Sembilan, perkhidmatan ini sememangnya menjadi pilihan keluargaku.

No comments:

Post a Comment