Monday 8 April 2013

Hari Keluarga

Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera.

Hari Keluarga Persatuan Bahasa Melayu yang berlangsung pada 31 Mac lalu memberikan seribu satu kenangan bagiku. Walaupun kehadiran tidak seperti yang dijangka, namun komitmen yang diberikan oleh rakan-rakan dari semester dua, empat dan lapan amat dihargai. Aktiviti dijalankan di padang UPSI bermula jam 8.00 pagi. Pada waktu itu, aku dan dan rakan-rakan yang dilantik menjadi ahli jawatankuasa bertungkus lumus menyiapkan tempat, peralatan dan membersihkan kawasan sekitar supaya lebih tersusun. Aku dilantik menguruskan penerbitan dan siar raya. Apabila sampai di padang, aku sedia mendapatkan meja bagi meletakkan komputer riba dan sistem audio. Pengendalian bahan audio tidak sesukar mana kerana aku telah mengetahui pemasangan alat tersebut. Selepas pemasangan selesai, aku meminta bantuan salah seorang ahli jawatankuasa lain untuk membantu aku mengawal sistem audio dan mengambil gambar. Walaupun mereka kekok dalam mengendalikan alat, dengan penerangan yang jelas mereka dapat mengendalikannya dengan baik. Aktiviti hari keluarga dimulakan dengan permainan futsal. Pelbagai aksi dan gelagat peserta telah dapat kuambil menerusi kamera. Kemeriahan aktiviti diteruskan dengan menyusun 'puzzle' boling kelapa, lari dalam guni dan permainan 'pening lalat'. Aktiviti ini sedikit sebanyak mengeratkan lagi hubungan silaturrahim antara pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Melayu. Hubungan interaksi ini penting kerana suatu tanggungjawab sosial dalam kehidupan seharian. Oleh hal yang demikian, hari keluarga bertindak sebagai aktiviti untuk pelajar saling mengenali antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment